Co to jest biznesplan i jak go napisać?

Czy zdarzyło się Wam obudzić rano z rewelacyjnym pomysłem na nowatorski biznes, dzięki któremu zbilibyście fortunę i przebojem wdarli się na rynek? Jeśli odpowiedzieliście twierdząco, to doskonale! Konkretna wizja i pewność siebie są pierwszymi i zarazem najbardziej istotnymi elementami, których będziecie potrzebowali, by stworzyć swój własny biznesplan.

Przed rozpoczęciem pisania biznesplanu spróbujmy zrozumieć, czym on tak naprawdę jest. Mówi się, że krótkie wyjaśnienia są najlepsze, ponieważ przekazują najważniejsze informacje o czymś w skondensowanej, a zarazem przystępnej formie. Kierując się takim podejściem, biznesplan można zdefiniować jako… plan na biznes. Takiego wytłumaczenia nie można mimo wszystko uznać za zadowalające, ponieważ nie odpowiada na najważniejsze pytania: po co tworzymy biznesplan? Z czego się składa? Dopiero wyczerpująca odpowiedź na każde zagadnienie pozwoli nam w pełni zrozumieć jego istotę.

Biznesplan – z czym to się je?            

Biznesplan tworzymy, by przekazać najważniejsze informacje na temat naszego pomysłu na przedsiębiorstwo. Taki dokument określa nie tylko podstawowe założenia naszego projektu, lecz także tak konkretne elementy, jak długo oraz krótkoterminowe cele. Dobrze napisany biznesplan ma zatem za zadanie sformułować zakres działań firmy oraz doprecyzować, czym tak naprawdę będzie się zajmowała. Całość ma również pomóc w obiektywnym oszacowaniu, czy przedsiębiorstwo w ogóle się opłaca – precyzuje wszelkie koszty oraz potencjalne zyski lub straty.

Warto pamiętać, że nawet najlepsze pomysły na biznes nie gwarantują prostej drogi do sukcesu. Biznesplan ma nam pomóc nie tylko w rozwianiu wszelkich wątpliwości, lecz także w określeniu potencjalnych przeciwności losu czyhających na nasze przedsiębiorstwo. Poza analizą zakresu działalności oraz szans na powodzenie wymarzonej firmy, biznesplan jest niezbędny podczas poszukiwań kapitału niezbędnego do prawidłowego rozwoju naszego pomysłu – w takich sytuacjach dokument wykorzystujemy, by przekonać potencjalnych inwestorów (np. przedstawicieli banku) do dofinansowania projektu. Należy zaznaczyć, że zazwyczaj posiadanie biznesplanu jest warunkiem koniecznym do uzyskania dotacji na firmę z Urzędu Pracy.

Jak napisać biznesplan?

Skoro już wiemy czym jest biznesplan, warto zwrócić uwagę na to, z czego ten dokument powinien się składać. Przyjmuje się, że dobrze napisany plan na biznes powinien zawierać

1. Streszczenie

2. Opis firmy

3. Informacje o oferowanym produkcie

4. Sposób zarządzania projektem

5. Analizę rynku i konkurencji

6. Strategię marketingową

7. Plan finansowy

8. Harmonogram (opcjonalnie)

Streszczenie krótko i zwięźle tłumaczy, czym będzie zajmowało się nasze przedsięwzięcie i jakie wiążemy z nim nadzieje. Ta część biznesplanu precyzuje takie elementy jak: nazwę firmy, właściciela lub właścicieli, pomysł na rozwój biznesu, opis oferowanego produktu, przewidywane koszty i plan wykorzystania środków inwestycyjnych. Należy uważać na długość streszczenia – ma ono zainteresować, a nie zniechęcić potencjalnego inwestora.

Opis firmy określa podstawowe informacje o naszym przedsiębiorstwie. Ta część biznesplanu powinna sprecyzować pełną nazwę firmy, lokalizację, adres do korespondencji oraz numer telefonu, rodzaj działalności, oferowany produkt i formę organizacyjno-prawną. Opis ma za zadanie zapoznać potencjalnych inwestorów z celem naszego projektu i wytłumaczyć jak będzie funkcjonować.

Informacje o oferowanym produkcie opisują proponowany artykuł lub zakres usług oferowany przez naszą firmę i uzasadniają elementy, które sprawiają, że to nasz pomysł wyróżni się na rynku. Charakterystyka naszego produktu powinna być bardzo dokładna i precyzować wszelkie możliwe informacje o nim. Ta część biznesplanu powinna przekonać potencjalnego inwestora, że to właśnie nasz pomysł jest unikatowy i – co za tym idzie – warty dofinansowania.

Sposób zarządzania projektem precyzuje strukturę organizacji oraz liczbę osób zaangażowanych w nasze przedsięwzięcie. Należy zawrzeć informacje o wykształceniu i kompetencjach pracowników, oraz wytłumaczyć, na jakiej zasadzie są oni zatrudnieni. Warto również określić, czy nasza firma korzysta z usług prawnych. Ta część biznesplanu jest niezwykle istotna, ponieważ może przekonać inwestorów, że nie tylko sam projekt jest dobry, ale i kadra, która jest za niego odpowiedzialna.

Analiza rynku i konkurencji objaśnia, czym charakteryzuje się branża, w jakiej będzie działać nasza firma. Ta część ma za zadanie udowodnić, że rozumiemy jakie tendencje panują na rynku oraz, że potrafimy oszacować, czy nasz pomysł ma szansę przetrwać wśród konkurentów. Precyzujemy również kim są główni odbiorcy oferowanych przez nas usług.

Strategia marketingowa opisuje sposób, w jaki nasz produkt jest lub będzie promowany. Informuje przy tym, jakich środków i narzędzi użyjemy, by zachęcić potencjalnych odbiorców do naszego produktu. Należy uwzględnić również dostępny budżet by wykazać, czy firma ma dostępne środki na promocję.

Plan finansowy ma za zadanie ukazać, czy nasze przedsięwzięcie przyniesie dochody, czy straty. W tej części należy określić sposób, w jaki działalność firmy będzie opłacana oraz oszacować, uwzględniając przy tym wszelkie wydatki, jakie może przynieść zyski. W planie inwestycyjnym należy zawrzeć zarówno pozytywne, jak i negatywne prognozy rozwoju naszego biznesu.

Harmonogram jest elementem dodatkowym, ale z pewnością mile widzianym. Precyzuje on przebieg poszczególnych etapów związanych z rozwojem firmy i uzasadnia ile czasu będą trwać. Warto załączyć w biznesplanie harmonogram, by przekonać potencjalnych inwestorów, że myślimy przyszłościowo.

Biznesplan nie gryzie!

Niech nie zrazi Was ilość informacji, jaką trzeba zawrzeć, by stworzyć biznesplan. Wbrew pozorom nie jest to trudne, a na Waszą korzyść przemawia fakt, że będziecie pisać o swoim wymarzonym pomyśle na przedsiębiorstwo. Nie traktujcie tego zatem, jak przykry obowiązek – pomyślcie, że dzięki temu dokumentowi poznacie własne możliwości, potencjał oraz unikniecie wielu pułapek, w które często wpadają początkujący przedsiębiorcy. Macie pytania dotyczące tego, jak napisać dobry biznesplan? Zadajcie je w komentarzach!